قوه قضائیه فیش حقوقی رئیس دفتر وزیر نفت را محرمانه تشخیص نداد
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۵۸۶۷
در پی شکایت مطرح شده از سمت وزارت نفت علیه دو فرد و یک کانال تلگرامی که فیش حقوقی رئیس دفتر وزیر نفت را منتشر کرده بودند، بازپرس شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه این شکایت را رد کرد.
پس از فشار رسانهای درباره شکایت وزارت نفت از خبرنگار خوزستانی این وزارتخانه اعلام کرد شکایت خود را پس گرفته است، اما بررسی وکیل خبرنگاران سوت زن نشان میدهند هنوز پرونده در دادسرا در جریان است که با ورود قوه قضاییه این افراد تبرئه شدند
در تاریخ ۱۴۰۰.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخشی از قرار منع تعقیب صادر شده از سوی بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه عنوان شده: «بازپرسی بر این عقیده استوار است که افشای اسناد و مدارک مورد ادعای شاکی که همانا موضوع نامه شماره ۳۶۴۰ دبیرخانه وزارت نفت و جدول محاسبه حقوق و مزایای مدیر کل دفتر وزارتی وزارت نفت آقای پیام کهتری انور میباشد نه تنها مغایر با مصالح ساخت اداری آن وزارتخانه نیست، بلکه در راستای همافزایی رسانهها با نهادهای دولتی و حاکمیتی برای پیشبرد اهداف و مصالح عالیه نظام مقدس مردمسالاری جمهوری اسلامی ایران باز تعریف میگردد»
محمد هادی بلالی بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه در ادامه این حکم آورده: «با عنایت به اینکه یکی از مصالح خاص و ویژه در نظام اداری کشور، رعایت اصل شفافیت و دسترسی سریع و آسان مردم به اخبار، اطلاعات و اسناد موجود در نزد نهادهای دولتی میباشد و از دیگر سو تضمین آگاهی مردم به عنوان، ولی نعمت حاکمان و مسئولان دولتی از روند اداری کشور، ایجاب مینماید که مطبوعات و رسانهها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، بعد از آزادی بیان، انتخابات و حقوق بشر از آزادی عملکرد در چارچوب قانون برخوردار باشند و اقدامات برخی مدیران در رابطه با اسناد غیرمحرمانه و نامههای اداری که به صورت بلاوجه ممهور به مهر محرمانه شدهاند نتواند سدی در مقابل تقویت اصل شفافیت و آگاهی مردم قرار گیرد، قانونگذار نیز به خوبی این مسیر ناصواب را شناسایی نموده و با وضع قانون انتشار به دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷.۱۱.۶ از محرمانه تلقی نمودن اسنادی که افشای آنها لطمه و خسارتی به مصالح اداری سازمانها و نهادهای دولتی وارد نمیآید جلوگیری نموده»
در ادامه قرار نهایی دادسرا با اعلام اینکه شکایت از سوی نماینده حقوقی وزارت نفت صورت گرفته و آقای پیام کهتری هیچ شکایتی در این باب مطرح ننموده است عنوان میشود: «یقیناً محرمانه بودن و از دید مردم پنهان داشتن اسرار و اسناد دولتی باید دارای ضوابط و قواعدی باشد تا بر اساس آنها بتوان از اصل اصیل و مهم شفافیت و اطلاعیافتن مردم عدول نمود و آنها را در بیخبری گذاشت»
در بخش دیگری از قرار نهایی شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران عنوان میشود:
«قانونگذار با تأسی به فرمایش امیر المومنین علیه السلام که فرمودند من هیچ سر و مطلب محرمانهای را از شما پنهان نمیکنم مگر آن که آن مطلب در مورد جنگ و اسرار نظامی باشد و به جهت جلوگیری نمودن از ایجاد هرگونه زمینه فساد، ویژهخواری و رعایت عدالت و انصاف در بین کارکنان دولت، حسب ماده ۲۹ برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف نموده است که نسبت به راهاندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای کارمندان اقدام نموده و امکان دسترسی به آن سامانه را برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم آورد»
در پایان قرار صادر شده، دادسرا این حق را برای شاکی پرونده قائل شده است که نسبت به حکم صادر شده در دادگاه کیفری ۲ استان تهران اعتراض نماید.
منبع: فارس
منبع: پول نیوز
کلیدواژه: وزیر اقتصاد وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی وزیر نفت دادسرای فرهنگ و رسانه وزارت نفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۵۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «محرمانه لسآنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می گیرد
همشهری آنلاین: تعداد فهرستهای برترینهای تاریخ سینما تقریبا به اندازه تعداد رسانههای معتبر است. اعتبار یک رسانه به نویسندگانش است، رسانه دیگر به قدمتش و یک رسانه هم به گستره وسیع مخاطبانش. وبسایت «راتن تومیتوز» (گوجههای گندیده) هم که نقدهای منتقدان و واکنشهای آنلاین تماشاگران به فیلمها و سریالها را گردآوری میکند، فهرستی از ۳۰۰ فیلم برتر همه ادوار دارد که توسط منتقدان مورد تایید این وبسایت و کاربرانش انتخاب شدهاند. ۱۰ فیلم نخست این فهرست صلاحیت منتقدان مورد تایید این وبسایت و جدیت کاربرانش را کاملا عیان میکند.
۱. محرمانه لس آنجلس (کرتیس هنسن، ۱۹۹۷)نئونوآری معمایی که سیاهی و تباهی رسوخ کرده در جان و روح شهر و آدمهایش را در نهایت استادی به تصویر میکشد و گروه بازیگران نامدارش از جمله راسل کرو، کوین اسپیسی، گای پیرس، جیمز کرامول، دنی دویتو، دیوید استراترن و کیم بیسینگر یکی از بهترین نقشآفرینیهایشان را در آن به نمایش گذاشتند.
۲. پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، ۱۹۷۲)هرچه زمان میگذرد، بر تعداد طرفداران و عشاق این شاهکار فرانسیس فورد کاپولا افزوده میشود. نسلهای جدید از دیدنش شگفتزده میشوند و نسلهای قدیمیتر با تماشای آن یاد روزهایی میافتند که سینما بهتر از امروز بود. اپرای گنگستری کاپولا به شیوهای چشمنواز و مسحورکننده داستان یک خانواده گنگستر را روایت میکند.
۳. کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)مخالفانش آن را عاشقانهای آبکی میدانند و دوستدارانش یکی از بهترین عاشقانههای تاریخ سینما را به نامش سند زدهاند. در هر صورت نمیشود انکار کرد که فیلم مغناطیسی دارد که تماشاگرش را از اول تا آخر با خود همراه میکند و از رابطه ریک (همفری بوگارت) و الزا (اینگرید برگمن) الگویی ازلی و ابدی برای فداکاری عاشاقانه میسازد.
۴. هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)درامی حماسی که فقط داستانش حماسی نیست. ماجرای نوشتن فیلمنامه، ساخت و اکرانش هم به اندازه داستان خود فیلم حماسی و شورانگیز است. این فیلم صرفا مواجهه گروهی سامورایی با گروهی راهزن نیست. در پس پیرنگ ساده آن داستان واژگونی نظامی طبقاتی نهفته است که با جسارت به خرج دادن تعدادی کشاورز و فداکاری ۷ سامورایی ممکن میشود.
۵. انگل (بونگ جون هو، ۲۰۱۹)داستان شکاف میان فقرا و اغنیا دستمایه فیلمهای فراوانی بوده و تعابیر و تفاسیر سیاسی و اجتماعی گوناگونی از این آثار شده است؛ اما احتمالا کمتر فیلمی مثل «انگل» توانسته با داستانی هیجانانگیز و سرگرمکننده یکی از دیرپاترین اشکال فرادستی و فرودستی انسان را به نقد بکشد. استقبالی که ظرف این چند سال از فیلم شده بیشتر از کیفیت فیلم گویای وضع کنونی جهان و آگاهی انسان امروزی به ساختارهای اقتصادی ناعادلانه آن است.
۶. فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳)سال ۲۰۲۳ که «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر به نمایش درآمد، در اغلب نقدها به مفهوم «ابتذال (پیشپاافتادگی) شر» برای توضیح و تفسیر آن استناد شد. اما درست ۳۰ سال قبل، اسپیلبرگ در «فهرست شیندلر» نشان داد تنها راه مقابله با هر شر و اهریمنی بر صدر نشاندن انسان فارغ از هر نوع تعصب و افراطیگری است.
۷. تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی، ۲۰۲۳)نه آنقدر زمانی از اکران فیلم گذشته که صلاحیت ورود به جمع برترینهای تاریخ سینما را پیدا کرده باشد، و نه واقعا خود فیلم از چنان کیفیتی برخوردار است که حضورش در جایگاه هفتم ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما مایه تحیر نشود. جز طراحی صحنههای اکشن فیلم که در میان فیلمهای زیرژانر نبرد هوایی واقعا درخشان است، مهمترین امتیاز فیلم حضور تام کروز است.
۸. داستان اسباب بازی ۲ (جان لستر، ۱۹۹۹)وودی و باز لایتر ۴ سال بعد از موفقیت قسمت نخست این فیلم برگشتند و توانستند با داستانی جذاب موفقیتی بیش از قسمت اول در گیشه کسب کنند. در قسمت دوم، ماجراجویی عروسکها ابعاد وسیعتری پیدا میکند و مفاهیمی مثل دوستی و ازخودگذشتگی با تاروپود داستان عجین میشود.
۹. محله چینیها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)جیک گیتس (جک نیکلسون)، کارآگاه خصوصی لس آنجلسی که متخصص افشای خیانتهای زناشویی است، توسط زنی استخدام میشود تا پرده از راز خیانت شوهرش بردارد، اما هرچه ماجرا پیش میرود، داستان ابعاد پیچیدهتری پیدا میکند و خیانت بزرگتری از سوی سیاسیون به مردم و نسل آینده افشا میشود.
۱۰. در بارانداز (الیا کازان، ۱۹۵۴)فیلم ۸ اسکار اصلی را برای خود کرد، اما بزرگترین میراثش شمایل مرد جوان یاغی و سرکشی است که تاریخ بازیگری را به قبل و بعد از خودش دو نیم میکند. مارلون براندو در نقش تری مالوی استانداردهای جدیدی برای جواناولهای مرد سینما خلق کرد: سرکش، ناسازگار، بدقلق و در عین حال دلنازک و از نظر روحی شکننده.
کد خبر 849738 منبع: همشهری آنلاین برچسبها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان مجله سينماى جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان